Professionellt produktfoto för webbutik
Efter vår senaste lansering började jag fundera mer på hur våra bilder faktiskt uppfattas av kunderna. Vi har tagit det mesta själva och tänkt att det räcker så länge produkten syns tydligt. Men när jag jämför olika kategorier på vår sida märks det att ljus och bakgrund varierar mer än jag trodde. Under min research kring mer strukturerad e-handelsfotografering fastnade jag för hur de beskriver sitt arbete med produktfoto som en del av en större produktion. Jag såg att de presenterar sina tjänster via sektioner som Kundcase, Team och Studio, vilket gav en tydligare bild av hur de jobbar. Det verkar som att de hanterar både mindre och större produktkataloger och anpassar bilder för olika format. Samtidigt undrar jag hur man bäst planerar en sådan process när man redan har många befintliga bilder. Är det rimligt att uppdatera allt på en gång eller bör man ta det steg för steg?

När vi började se över vårt bildmaterial insåg vi att det inte bara handlade om att byta ut några enstaka bilder. På studions webbplats beskrivs hur hela arbetsflödet sträcker sig från planering och fotografering till retusch och leverans av färdiga filer. Det gjorde att vi förstod vikten av att först skapa tydliga riktlinjer för ljus, bakgrund och beskärning. I deras Kundcase visas exempel från olika branscher som smycken, skönhet och hem, vilket visar hur variation kan hållas inom en enhetlig struktur. De nämner även anpassning till format som 1:1, 4:5 och 16:9, vilket är relevant om materialet används i flera kanaler. För vår del började vi med de mest sålda produkterna och arbetade oss vidare därifrån. Det gjorde förändringen mer hanterbar. Efterhand märkte vi att konsekvensen i bilderna påverkade helhetsintrycket positivt.